jak biegać

Bieganie: Biegasz za szybko – błąd

Bieganie za szybko to bardzo częsty błąd popełniany przez początkujących amatorów biegania. Przypomina nam się okres szkoły średniej albo co gorsza podstawówki kiedy ostatni raz biegaliśmy na 1000 metrów i od razu chcemy zacząć biegać takim samym tempem pół godziny czy dłużej. Przecież wszędzie widzimy naszych znajomych, którzy zamieszczają swoje dzienniki aktywności lub zrzuty ekranu z endomondo gdzie biegli przez 5-10 kilometrów. Pewnie fajnie jest wyjść i pobiegać przez kilkadziesiąt minut ale nie od razu Rzym zbudowano.

Bieganie – początki

Każdy kiedyś zaczynał i nie należy od razu porywać się na długie dystanse i męczyć szybkim biegiem. Szczególnie na początku ale także i później trening biegacza polega przede wszystkim na luźnym biegu w umiarkowanym tempie. Dlatego początkowy okres biegania to powinno być lekkie rozbieganie, truchcikiem, dzięki temu nasz organizm powoli przyzwyczai się do większych obciążeń i powoli nabierzemy kondycji na dłuższe dystanse.

Najlepiej przeplatać trucht z marszem lub jeśli mamy dużą nadwagę w ogóle zacząć od samych szybkich marszy, które pozwolą nam na spalenie zbędnych kilogramów. Podczas marszu zawsze jedna noga dotyka ziemi i obciążenie na stawy jest zdecydowanie mniejsze.

Do trenowania szybkości i poprawy naszych wyników biegowych pomocne stają się treningi tempowe, interwałowe oraz rytmy. Po takich treningach wraca się do domu i marzy tylko o jednym, o łóżku. Zdecydowanie nie należy wykonywać ich zbyt często. Jeden trening interwałowy raz na 4 biegi spokojne w zupełności wystarczy. Kluczem w bieganiu jest systematyczna praca i stałe zwiększanie poziomu naszej motywacji!